Rethinking norms

Vi är entreprenörer, praktiker och aktivister för jämställdhet i en unik kombination. Jag grundade Add Gender 2008, i en lågkonjunktur och i en tid då genus och jämställdhet inte hade någon plats i en affärsstrategi. Med engagerade kollegor och modiga kunder har vi kämpat i elva år för ett inkluderande arbetsliv och för att få upp frågorna på ledningens agenda. Med denna erfarenhet letar vi alltid lösningar. En lösning är att jag stöttar dig i att inte köpa ”jättebra men inte just nu”-argumenten. Att inte nöja dig utan att identifiera de situationer som avgör vår gemensamma framtid.
Vi på Add Gender har fått signaler från många håll denna vår att lågkonjunkturen står för dörren, #metoo kan ha tröttat ut eldsjälar och nu växer oron för att inkluderingsarbetet i olika verksamheten helt enkelt ska prioriteras bort eller tappa farten. Låt oss på Add Gender hjälpa er att inte tappa tråden och vända frustration till energi!
På nyheterna förra veckan kunde vi höra om byggbranschens utmaningar att rekrytera för framtidens behov. Jag ser vikten av att prata om beteenden och attityder med sina kollegor och samarbetspartners. Vill ni veta mer och ha stöd i att facilitera vid samtal gällande projektkulturen, jämställdhet, inkluderande normer kontakta gärna mig eller någon annan av oss normingenjörer via Add Gender.
Vilka personliga, professionella och samhälleliga normer påverkar din stressnivå? Vad kan du göra för att hantera dem? Vi är många som lider på grund av stressen som uppstår av de orimliga normer vi förväntas leva våra liv enligt. Låt oss försöka slå hål på några av dem och bygga nya bättre normer. Låt oss göra det ihop för det finns en otrolig kraft som kommer av att tillsammans höja våra röster kring det som gör ont, trycker ner och gör oss sjuka.
Add Gender presenterar nu vår nyaste innovation: "Normplattformen". Med sex olika perspektiv på din organisation och arbetsplats ger vi Sveriges arbets- och näringsliv en infrastruktur för normförändring. Normplattformen ska skapa en förståelse för hur självorganiserande inkludering blir möjligt och på så sätt bana väg för jämlika och moderna värderingar.
Årets klättring 2019 kommer att bjuda på en uppdatering av våra tjänster. Där vill vi bättre synliggöra våra fantastiska normingenjörer. Målet är att bygga en plattform för normförändring som kan utgöra både verksamhetens och ledarens moraliska kompass. Detta i en tid då affärsmodellen blir själlös utan värderingar. Och då menar jag inte värdeord. Jag menar värderingar. Moderna värderingar för jämlikhet mellan människor och ett förtroende för varje människas unika potential och förmåga. Vare sig det är en kund, konsument, chef eller medarbetare. 
Frida Stjernholm är Add Genders marknadschef samt ledamot i Reklamombudsmannens Opinionsnämnd (RON). Hon förklarar vad Reklamombudsmannen är, dess uppdrag och hur du gör för att anmäla reklam som du misstänker bryter mot marknadsetiska regler.
Med anledning av valresultatet skriver vår VD Pernilla Alexandersson idag ett öppet brev till sina medarbetare på Add Gender. Ett brev fullt av av kämparglöd, beslutsamhet och hopp. Läs brevet och inspireras även du till fortsatt arbete för jämställdhet och jämlikhet!