Fler än en berättelse – Chimamanda Ngozi Adichie

Enformiga berättelser skapar stereotyper som begränsar oss, och berättelserna vi läser påverkar våra normer. Add Gender jobbar med att bredda och ifrågasätta normerna vi lever med, och i det här inlägget tipsar Jenny Claesson om verktyg för att berätta fler berättelser.

Hur kan vi börja förstå varandra och gemensamt skapa inkludering på riktigt? Chimamanda Ngozi Adichie är en författare som har ett fantastiskt TED talk om risken med att vi berättar samma berättelser. Det är en viktig nyckel till både förståelse och inkludering. När vi inser att det aldrig går att beskriva någonting med en enda berättelse så kan vi börja leta efter de andra berättelserna.

Hur en berättelse blir en stereotyp

Chimamanda Ngozi Adichie växte upp i Nigeria, läste brittiska och amerikanska barnböcker, och när hon själv i började skriva berättelser så skrev hon om barnen som hon läst om. Om barn som åt äpplen, lekte i snön och drack ginger beer, trots att hon aldrig varit utanför Nigeria. Aldrig upplevt vare sig snö eller smakat på ginger beer. Hon beskriver det som en stor revolution när hon förstod att hon kunde skriva om det som hon själv upplevde, om barn som åt mango och inte pratade om vädret.

När en berättelse blir rådande om en person, en plats eller en händelse så stjäl den en del av verkligheten. The single story är en typ av stereotyp som kommer av en enda berättelse. Ju mindre vi vet om något (eller ju mer vi hört en enda berättelse om något) desto mer riskerar vi att använda stereotyper. Grejen med stereotyper är att de inte är fel, men de är bara en bit av helheten. Och de är lätta att sprida.

Berättelser är makt

Det handlar också om makt eftersom vi påverkas av de berättelser vi hör. Om vi bara får en bild av ett land, en person eller en händelse  så har vi svårare att föreställa oss andra bilder. Chimamanda beskriver hur hon förväntades vara expert på Afrika som student i USA; man hade en enda berättelse om Afrika som hon förväntades representera. Vi alla tillhör olika grupper, och beroende på vilken den enda berättelsen är om vår grupp så kommer inte alla av oss känna igen oss eller känna oss representerade. Vi kan skapa inkludering genom att skapa fler berättelser, som representerar fler.

Verktyg för att få syn på single stories och att berätta fler:

  • Skriv upp valfritt ord, det kan vara till exempel ett land som Kina. Be deltagarna skriva ner ETT ord på en post it lapp om ordet. Sätt upp alla lappar under ordet och se hur se hur stor variation på ord det är. Skriv sedan ett annat ord, till exempel Danmark, och gör övningen igen. Jämför resultatet. Kanske har deltagarna tagit del av fler berättelser om Danmark i media eftersom det ligger närmare Sverige geografiskt. Förmodligen leder det till att det blir större mångfald av ord och associationer under det ordet, eller inte. Diskutera resultatet och vilka konsekvenser det kan få.
  •  More than one story är en kortlek från Simrishamns kommun med frågor som gör att ni ställer andra frågor än “hej vad heter du och vad jobbar du med?” och som öppnar världen till andra berättelser om den vi möter. Berättelser som skapar en mer verklig och mångfacetterad bild. Kanske också en sannare bild? Kortleken går att beställa här och finns på både svenska och engelska:

Jenny Claesson
Författare: Jenny Claesson
Kontakt: jenny.claesson@addgender.se

Mer från bloggen

E.on

Jämställd rekrytering År 2025 ska 100 procent av E.ON’s energi vara utvunnen från förnybara och återvunna källor, ett högt satt mål som kräver innovation. En

Läs mer >>

För att få åka nedför måste du klättra uppför

Årets klättring 2019 kommer att bjuda på en uppdatering av våra tjänster. Där vill vi bättre synliggöra våra fantastiska normingenjörer. Målet är att bygga en plattform för normförändring som kan utgöra både verksamhetens och ledarens moraliska kompass. Detta i en tid då affärsmodellen blir själlös utan värderingar. Och då menar jag inte värdeord. Jag menar värderingar. Moderna värderingar för jämlikhet mellan människor och ett förtroende för varje människas unika potential och förmåga. Vare sig det är en kund, konsument, chef eller medarbetare. 

Läs mer >>