1648754718641

Tre spel för normmedvetenhet

Vi är stolta över den mångfald av intressen som finns bland normingenjörerna! Och extra roligt är det när intressena leder till nya sätt att jobba med normmedvetenhet. I det här inlägget skriver Gunnar Söderberg om tre spel som kan användas som ett sätt att öppna upp för samtal om normer.

Jag är spelnörd! Speciellt analoga spel. Dessutom använder jag tekniker från spel väldigt mycket när jag utbildar personer. Ibland spel som är designade för lärandet, och ibland spel som först bara är roliga, men där jag gör dem pedagogiska efter. I min vardag kan jag även dra fram spel för att skapa insikter hos vänner. Lite i smyg hjälpa dem att skifta sina perspektiv. Här är tre speltips som jag gillar för att de får folk att tänka efter och kanske öka sin normmedvetenhet.

  1. Puerto Rico – ett nästan klassiskt brädspel. Strategispel, och spelskaparna har bäddat in en svidande historisk reflektion över att spelet går ut på att “civilisera” en ö och till det har man “glada arbetare” som kommer skeppade. När man tänker efter kommer reflektionen över att alla dessa medvetet har bruna markörer… 
  2. Fog of love – ett brädspel för två där man bygger sitt egna manus för en sit-com baserat på stereotyper. Snabbt blir man medveten om de konventioner vi har. Spelet ursäktar sig snyggt för sin tvåsamhetsnorm samtidigt som det gör det öppet för att spela vilken binär läggning man vill (med en disclaimer på en del kort över att alla former av par inte kan råka bli gravida av misstag).
  3. Arsenic & lies – en mordgåta, rollspel, lajv för en kväll satt nyårsafton 1919, belyser väldigt tydligt statusskillnader och vill man ha det mer pedagogiskt så kan man diskutera efteråt vilket av spelets statusskillnader som finns kvar idag.

Vill du veta mer om spel som verktyg för normmedvetenhet så hör av dig, eller kommentera i våra sociala kanaler om du har egna tips!

Foto: Unsplash
Gunnar Söderberg
Författare: Gunnar Söderberg
Kontakt: gunnar.soderberg@addgender.se

Mer från bloggen

Vilka normer formar er skola, förskola eller fritidshem?

Normplattformen för pedagogisk verksamhet är utvecklad av våra normingenjörer som också är legitimerade lärare och förskollärare. De har sammanlagt 23 års erfarenhet av att arbeta i skola och förskola, och har vidareutbildat sig inom genus och normkritik på universitetsnivå.

Läs mer >>