Domstolsverket

Verktyg för inkluderande kommunikation

Domstolsverket är en statlig myndighet som lyder under regeringen och fungerar som service organisation till domstolarna i landet. Sveriges Domstolar är samlingsnamnet för domstolarnas verksamhet och där ingår de allmänna domstolarna, förvaltningsdomstolarna, hyres- och arrendenämnderna, Rättshjälpsmyndigheten, Rättshjälpsnämnden och Domstolsverket. Domstolsverket började under 2018 med arbetet att skapa en ny visuell identitet för Sveriges Domstolar, vilket bland annat inkluderade en ny extern webbplats. För att säkra att allt kommunikationsmaterial skulle fungera jämställt och inkluderande behövde de se över hur den tidigare kommunikationen sett ut, och utifrån det bygga vidare med kunskap och verktyg för att fortsätta på rätt spår.

Add Gender anlitades för att med vår expertis komma med input kring vad som redan gjordes bra och vad som behövdes utvecklas för att skapa inkluderande kommunikation både internt och externt. Med rekommendationer gavs kommunikatörerna på Domstolsverket möjligheten att kunna utveckla sitt eget unika sätt att kommunicera inkluderande både internt och externt. En checklista togs fram för att medarbetarna i sin vardag skulle få ett användbart verktyg för att kvalitetssäkra kommunikationsmaterial. Den avslutande utbildningen redde ut begrepp kring normer och inkludering och skapade en gemensam grund för deltagarna att stå på. Den gav också erfarenheter genom handgripligt lärande i spel och övningar.

Mer från bloggen

För att få åka nedför måste du klättra uppför

Årets klättring 2019 kommer att bjuda på en uppdatering av våra tjänster. Där vill vi bättre synliggöra våra fantastiska normingenjörer. Målet är att bygga en plattform för normförändring som kan utgöra både verksamhetens och ledarens moraliska kompass. Detta i en tid då affärsmodellen blir själlös utan värderingar. Och då menar jag inte värdeord. Jag menar värderingar. Moderna värderingar för jämlikhet mellan människor och ett förtroende för varje människas unika potential och förmåga. Vare sig det är en kund, konsument, chef eller medarbetare. 

Läs mer >>