Blixten & Co

Utbildning i jämställdhet och arbetsgivaransvar

Liveunderhållningsproducenten Blixten & Co har funnits i Add Genders kundkrets i många år och det har varit en spännande resa att följa deras mognad i jämställdhets- och inkluderingsfrågor. Redan tidigt fanns ett tydligt mål att leda samtalet kring frågorna i branschen men insåg att de behövde börja internt med att kartlägga, sätta mål och utbilda sig. Efter #metoo gjordes en ny satsning på utbildning där samtliga medarbetare deltog. Utöver att titta på lagstiftning, arbetsgivaransvar och liknande så har medarbetarna diskuterat möjliga riskområden och utmaningar utifrån sina egna specifika roller. Tillsammans diskuterades lösningar och arbetssätt som minskar risker för sexuella trakasserier. Det erfarenhetsutbyte som skedde i grupperna var nyttig för att förstå att det egna perspektivet inte alltid överensstämmer med den allmänna bilden – eller att den jag jobbar tätt med kanske ser saker på ett helt annat sätt.

I samarbete med Add Gender har Blixten & Co startat ett både givande och nödvändigt samtal om jämställdhet på branschnivå, men också tagit konkreta steg mot att förverkliga sin dröm om att vara branschledande inom jämställdhet och inkluderingsfrågor.

Mer från bloggen

Inkludera genom positiv psykologi

Kan kryddor bana väg för jämlikhet?

v punkterna i Normingenjörens Fältkodex är ”använd alla dina sinnen”. Det fick den senaste omgången av kursdeltagare verkligen öva sig på. De fick nämligen i uppdrag att hjälpa företaget The Pepper Quest att hitta vägen i Agenda 2030. I april presenterar vi nästa utmaning för 20 hungriga kursdeltagare. Hör av dig med din utmaning, stor som liten!

Läs mer >>

Har du också missat #metoo-backlashen?

Vi är entreprenörer, praktiker och aktivister för jämställdhet i en unik kombination.
Jag grundade Add Gender 2008, i en lågkonjunktur och i en tid då genus och jämställdhet inte hade någon plats i en affärsstrategi. Med engagerade kollegor och modiga kunder har vi kämpat i elva år för ett inkluderande arbetsliv och för att få upp frågorna på ledningens agenda. Med denna erfarenhet letar vi alltid lösningar. En lösning är att jag stöttar dig i att inte köpa ”jättebra men inte just nu”-argumenten. Att inte nöja dig utan att identifiera de situationer som avgör vår gemensamma framtid.

Läs mer >>