E.ON

Jämställd rekrytering

År 2025 ska 100 procent av E.ON’s energi vara utvunnen från förnybara och återvunna källor, ett högt satt mål som kräver innovation. En förutsättning för detta är att ta tillvara en mångfald av perspektiv, och därför jobbar E.ON aktivt för att främja en jämställd och inkluderande organisation. E.ON har mer än en miljon kunder i Sverige som förses med el, och flera stora städer som förses med värme. För att förstå vad kunderna vill ha måste arbetsplatsen också avspegla samhället.

För att skapa en sådan arbetsplats jobbar E.ON hårt för att inkludera alla medarbetare, bland annat genom att engagera sig i frågor som rör HBTQ+ och att sprida ansvar och ge fler medarbetare ökat mandat att ta beslut. Däremot har det, som i så många andra tekniska branscher, varit svårare att jämna ut en ojämn könsbalans.

E.ON har som mål att rekrytera jämställt och inkluderande, och för att komma snabbare fram har de tagit hjälp av Add Genders experter inom normkritik och inkluderande kommunikation. Rekryterare och chefer har genom konkreta genomgångar av arbetsprocesser, employer branding och rekryteringsannonser fått flera användbara verktyg för att få in nya perspektiv i det dagliga arbetet med att rekrytera nya medarbetare. Konkreta rekommendationer för en jämställd och inkluderande rekryteringsprocess och enkla nycklar till hur jämställdhet och mångfald välkomnas genom språk och bild har skapat ett stort engagemang och förståelse, och har också lett till att gruppen smidigt och sömlöst kommit igång med sitt inkluderingsarbete utan fördröjning.

Kartläggning

Rekrytering & Arbetsgivarvarumärke

Cases