Kundcase

Sedan Add Gender etablerades på den svenska marknaden 2008 har vi arbetat med många spännande, utvecklande och givande samarbeten och kunder. Ett axplock av dessa finns här nedan.

Kontakta oss gärna så berättar vi med största nöje om våra upplevelser och erfarenheter – och om hur vi kan hjälpa just dig och din verksamhet.

Skogsstyrelsen

Kartläggning av jämställdhetens utveckling över tid

Add Gender har under många år engagerat sig i frågan om skoglig jämställdhet. Allt började på SkogsElmia 2011 där Add Gender deltog med en monter i form av en jättelik trojansk häst, kampanjen syftade till att “smuggla in jämställdheten i skogen”. I arbetet var Add Gender Elmias strategiska partner och stöttade i att utveckla jämställdhetsarbetet med skogsmässan. Add Gender har i samarbete med Norra skogsägarna, John Deere och andra skogsaktörer även skrivit en barnbok om skogsbranschen för att uppmuntra barn och unga att välja en karriär i skogen: “Styrkan sitter inuti – Anna kör skogsmaskin”. Add Gender har uttalat sig som experter på skoglig jämställdhet och arbetar sedan dess vidare med skogsbolag med behov och önskemål om jämställdhet. Med denna erfarenhet i ryggen finns en mycket god förståelse för skogsbrukets utmaningar i jämställdhetsfrågan men också för de lösningar som redan genomförts och vilka drivkrafter som finns inom skoglig jämställdhet.

När Skogsstyrelsen under 2018 ville ha hjälp att kartlägga jämställdhetens utveckling sedan strategin kom 2011 så var Add Genders normingenjörer både taggade och pålästa. Kartläggningen bestod i att undersöka relevanta forskningsrapporter, att intervjua ett 40-tal personer på nyckelpositioner i branschen samt att titta på de indikatorer som regeringen slagit fast i strategin för skoglig jämställdhet. En arbetsgrupp med en forskare, en praktiker samt en kommunikatör och kartläggningsexpert bildade en unik dynamik som ledde till en matnyttig analys. Resultatet sammanställdes i en rapport som också presenterades på en branschkonferens i december 2018. På klassiskt Add Gender-maner så levererades rapporten med fokus på tydliga rekommendationer som ska vara till praktisk nytta i branschens fortsatta arbete mot skoglig jämställdhet.

E.on

Jämställd rekrytering

År 2025 ska 100 procent av E.ON’s energi vara utvunnen från förnybara och återvunna källor, ett högt satt mål som kräver innovation. En förutsättning för detta är att ta tillvara en mångfald av perspektiv, och därför jobbar E.ON aktivt för att främja en jämställd och inkluderande organisation. E.ON har mer än en miljon kunder i Sverige som förses med el, och flera stora städer som förses med värme. För att förstå vad kunderna vill ha måste arbetsplatsen också avspegla samhället.

För att skapa en sådan arbetsplats jobbar E.ON hårt för att inkludera alla medarbetare, bland annat genom att engagera sig i frågor som rör HBTQ+ och att sprida ansvar och ge fler medarbetare ökat mandat att ta beslut. Däremot har det, som i så många andra tekniska branscher, varit svårare att jämna ut en ojämn könsbalans.

E.ON har som mål att rekrytera jämställt och inkluderande, och för att komma snabbare fram har de tagit hjälp av Add Genders experter inom normkritik och inkluderande kommunikation. Rekryterare och chefer har genom konkreta genomgångar av arbetsprocesser, employer branding och rekryteringsannonser fått flera användbara verktyg för att få in nya perspektiv i det dagliga arbetet med att rekrytera nya medarbetare. Konkreta rekommendationer för en jämställd och inkluderande rekryteringsprocess och enkla nycklar till hur jämställdhet och mångfald välkomnas genom språk och bild har skapat ett stort engagemang och förståelse, och har också lett till att gruppen smidigt och sömlöst kommit igång med sitt inkluderingsarbete utan fördröjning.

Blixten & Co

Utbildning i jämställdhet och arbetsgivaransvar

Liveunderhållningsproducenten Blixten & Co har funnits i Add Genders kundkrets i många år och det har varit en spännande resa att följa deras mognad i jämställdhets- och inkluderingsfrågor. Redan tidigt fanns ett tydligt mål att leda samtalet kring frågorna i branschen men insåg att de behövde börja internt med att kartlägga, sätta mål och utbilda sig. Efter #metoo gjordes en ny satsning på utbildning där samtliga medarbetare deltog. Utöver att titta på lagstiftning, arbetsgivaransvar och liknande så har medarbetarna diskuterat möjliga riskområden och utmaningar utifrån sina egna specifika roller. Tillsammans diskuterades lösningar och arbetssätt som minskar risker för sexuella trakasserier. Det erfarenhetsutbyte som skedde i grupperna var nyttig för att förstå att det egna perspektivet inte alltid överensstämmer med den allmänna bilden – eller att den jag jobbar tätt med kanske ser saker på ett helt annat sätt.

I samarbete med Add Gender har Blixten & Co startat ett både givande och nödvändigt samtal om jämställdhet på branschnivå, men också tagit konkreta steg mot att förverkliga sin dröm om att vara branschledande inom jämställdhet och inkluderingsfrågor.

Åhléns

Rådgivning i jämlikhet och inkludering

Varuhuset Åhléns arbetar långsiktigt och strategiskt för att vara ett Varuhus för alla. Add Genders experter på jämlikhet och inkluderingsfrågor har under flera år utbildat och fungerat som rådgivare för medarbetarna på marknadsavdelningen och stöttat i deras arbete med att göra inkluderande kommunikation. Åhléns är tydliga med sin värdegrund och all kommunikation utgår från den – där spelar valet av bilder och text stor roll för hur varumärket tas emot. Add Genders nätverk av normingenjörer står till tjänst med rådgivning när Åhléns marknadsavdelning behöver den, i allt ifrån frågor kring inkluderande språk och bildval till bemötande av feedback från kunder.

Med AddGenders gedigna kunskap i värderingsfrågor och lösningsorienterade tillvägagångssätt blir det svåra lätt. De har genom åren bidragit med värdefull stöttning i vår strävan att vara en marknadsavdelning som värnar om att alla kunder ska känna sig inkluderande i vår kommunikation och välkommen till Åhléns.  

Weronica Nilsson, PR- och Kommunikationschef

Domstolsverket

Verktyg för inkluderande kommunikation

Domstolsverket är en statlig myndighet som lyder under regeringen och fungerar som service organisation till domstolarna i landet. Sveriges Domstolar är samlingsnamnet för domstolarnas verksamhet och där ingår de allmänna domstolarna, förvaltningsdomstolarna, hyres- och arrendenämnderna, Rättshjälpsmyndigheten, Rättshjälpsnämnden och Domstolsverket. Domstolsverket började under 2018 med arbetet att skapa en ny visuell identitet för Sveriges Domstolar, vilket bland annat inkluderade en ny extern webbplats. För att säkra att allt kommunikationsmaterial skulle fungera jämställt och inkluderande behövde de se över hur den tidigare kommunikationen sett ut, och utifrån det bygga vidare med kunskap och verktyg för att fortsätta på rätt spår.

Add Gender anlitades för att med vår expertis komma med input kring vad som redan gjordes bra och vad som behövdes utvecklas för att skapa inkluderande kommunikation både internt och externt. Med rekommendationer gavs kommunikatörerna på Domstolsverket möjligheten att kunna utveckla sitt eget unika sätt att kommunicera inkluderande både internt och externt. En checklista togs fram för att medarbetarna i sin vardag skulle få ett användbart verktyg för att kvalitetssäkra kommunikationsmaterial. Den avslutande utbildningen redde ut begrepp kring normer och inkludering och skapade en gemensam grund för deltagarna att stå på. Den gav också erfarenheter genom handgripligt lärande i spel och övningar.