1648754724639

8 mars 2025 – Dags att gå från ord till handling för jämställdhet!

Hur tolkar vi kommunikationen kring 8 mars i en tid då jämställdheten verkar ta baksteg? Add Genders vd, jämställdhetsexperten Pernilla Alexandersson berättar om hur hon och normingenjören Susanna Glenndahl Thorslund har spanat på kvinnodagens kommunikation sedan 2023, i år är det dags igen. Och du är inbjuden. Ta också del av deras tips inför årets kampanjer!

Nu på lördag är det dags för Internationella Kvinnodagen, en dag som säger mer om jämställdhetsläget än många tror. Eftersom det är på en helg kommer företag och organisationer att snacka om jämställdhet både innan, under helgen och efter. Och hur de snackar om jämställdhet och kvinnors villkor och rättigheter runt denna dag är viktigt. Därför har vi på Add Gender och normingenjörernas nätverk gjort spaningar varje år om 8 mars kommunikationen sedan 2023, så detta år blir vår tredje spaning på raken, läs mer om det sist i inlägget. 

Förra året såg vi en trend där företag fokuserade mer på problem än lösningar. I år är det extra viktigt att spana efter lösningar, med tanke på att vi ser hur jämställdhetsarbetet backar i vissa delar av världen. I år ser vi dessutom med extra allvar på spaningarna runt årets kommunikation, även i ljuset av de bakslag som DEI-initiativ (Diversity, Equity, and Inclusion) mött i USA under Trump-administrationen. Nu blir det ännu viktigare att vi i Sverige driver på utvecklingen och visar vägen framåt. Men frågan är om Sveriges företag och arbetsplatser – och kommunikatörer- har hunnit snappa upp världsläget och situationens allvar och behov av framåtrörelse och kraft? Vi får se!

Huvudpunkter från förra årets analys:

  • Mindre fokus på försäljning till kvinnor: Positivt att företag i mindre utsträckning försöker kapitalisera på dagen än hur det var föregående år, 2023.
  • Ökad fokus på bakslag och kriser: Tyvärr såg vi dock också ett ökat fokus på att man pratade om att det var så svårt allting. Det är förstås viktigt att belysa utmaningar, men vi behöver också visa på lösningar och framtidstro.
  • Problembilder med siffror och statistik: Effektivt för att skapa medvetenhet, men kan leda till uppgivenhet om det inte kompletteras med handlingskraft.

Förra året var det med andra ord mycket prat om problem, kriser och baksidor. Vi förstår att det är viktigt att visa hur det ser ut, men vi kan inte stanna där. Vi måste också visa vägen framåt!

Uppmaningar inför 2025 års kommunikation:

  • Flytta fokus från problem till lösningar: Visa hur jämställdhet skapar en bättre framtid för alla, t.ex. genom att lyfta fram goda exempel och inspirerande initiativ. Visa hur jämställdhet gör livet bättre för alla.
  • Action, tack! Visa konkreta åtgärder och planer för att åstadkomma förändring – hur går ni från ord till handling?
  • Sprid hopp och inspiration: Lyft fram de som gör skillnad:  förebilder som bryter ny mark och skapar verklig förändring. Inte bara “kvinnor som jobbar hos oss”. 
  • Jämställdhet året runt: Integrera jämställdhetsperspektivet i all kommunikation, inte bara den 8 mars.

Låt oss använda den 8 mars som en plattform för att driva på utvecklingen mot ett mer jämställt samhälle. Genom att fokusera på lösningar, inspirera till handling och lyfta fram goda exempel kan vi tillsammans skapa en positiv förändring. Vi vill att 8 mars ska vara en dag som ger oss kraft att förändra. Vi vill se hopp, handling och gemenskap.

Häng med på vår digitala eftersnack!

Över lunch den 12 mars kör vi en digital spaning där vi går igenom årets 8 mars-kampanjer. Jag  (Pernilla Alexandersson vd och grundare Add Gender) och  normingenjöreren Susanna Glenndahl Thorslund (projektledare vid Urban Futures, Göteborgs universitet, och engagerad i Women in Tech Gothenburg) dissekerar vad som funkade, vad som inte funkade och vad det säger om jämställdhet och vår samtid.

Eftersnack Kvinnodagen - 8 mars spaning.

Vad kan du förvänta dig?

  • Snack om årets trender och exempel.
  • Analys av bra och dåliga kampanjer.
  • Insikter som du kan använda i ditt eget arbete.

Ta gärna med dig ett eget exempel på en kampanj eller inlägg som du vill diskutera. Låt oss tillsammans dra slutsatser och inspirera till förändring.

När och var?

  • Digitalt den 12 mars, kl. 12:15-13:00
  • All info finns på Linkedineventet.
  • Har du inte Linkedin? Inbjudan med zoomlänk för eventet får du om du mejlar mig på pernilla.alexandersson@addgender.se.

Hoppas vi ses! Utan spaning… ingen aning!

bild på Pernilla Alexandersson
Författare: Pernilla Alexandersson
Kontakt: pernilla.alexandersson@addgender.se

Mer från bloggen