Zayera Khan berättar om ledarskap som nöjesfält

Konsten att motivera sig själv och sina kollegor

Normingenjören Zayera Khan har jobbat över 20 år inom IT-branschen, och har genom åren samlat på sig både erfarenheter och kunskap. I det här inlägget får vi läsa om nöjesfält, ledarskap och upplevelsedesign!

Att designa digitala produkter och tjänster, som jag har gjort i cirka 22 år, kan liknas vid ett besök på ett nöjesfält. Första gången jag besökte en nöjespark var jag ett barn, väldigt exalterad och nyfiken på alla attraktioner. Hela konceptet av en nöjesfält är just att exaltera, väcka barnet, lusten, glädjen att leka, spela och ha roligt. Samtidigt kan det vara lite läskigt att prova nya karuseller och upplevelser, vad är läskigt, hur mycket rädsla kan man hantera och när blir rädslan för stor och du vågar inte prova den här berg och dalbanan eller vikingaskeppet?

Analogin till att designa digitala produkter och tjänster är just att ge sig in i ett okänt fält, att inte veta vad användarna vill ha. Inte heller vet beställaren/verksamheten/organisationen vad dom vill ha. Olika aktörer i en verksamhet kan ha väldigt olika målsättningar, dessa målsättningar kan i värsta fall vara direkta motsättningar till en användarens behov.

Det är som att springa runt på nöjesfältet och inte veta vilken attraktion en prova först.

Ska jag ta den läskigaste attraktionen först eller spara den till sist?

Efter några besök på olika nöjesfält i landet eller kanske till och med i andra länder, så byggs det på en kunskaps- och erfarenhetsbank över vad jag specifikt gillar eller ogillar. Vilka attraktioner är mina favoriter och vilka vill jag absolut inte åka igen. Du känner säkert igen dig i detta och det kanske väcker både minnen och känslor över barndomens sommarnöje eller familjeutflykter. Utan att värdera dessa minnen och känslor kan vi konstatera att alla som har besökt ett nöjesfält har en åsikt och starka känslor kopplade till upplevelsen.

Ledarskap och utmaningar

Jag vill påstå att ledarskapets principer är som upplevelserna på ett nöjesfält. Du vet inte vad du ger dig in i. Teorier om ledarskap hjälper dig inte att hantera eller bemästra dina egna tankar och känslor utan allting måste upplevas i första hand. Med samlade erfarenheter och lyckas vi hitta verktyg som hjälper oss att förstå våra egna beteenden, reaktioner och handlingar. Nästa utmaning är ju att försöka förstå personerna vi ska leda, arbeta tillsammans med.

Ledarskap ur min erfarenhet handlar väldigt mycket om att förstå sig själv först och främst, att kunna reglerar och hantera mina egna reaktioner och motivera mig själv. I nästa steg att kommunicera och få en förståelse för dom andra oavsett om det är kollegor, någon jag samarbetar med eller användare av produkten/tjänsten som jag designar en upplevelse för.

Ledarskapets största utmaning är troligtvis att motivera andra personer som en jobbar med. Att verkligen förstå den andras drivkrafter och målsättning. Likt nöjesfältet skapa en miljö för lekfullhet, glädje och våga utmana sina egna rädslor att prova något nytt eller åka den där läskiga karusellen.

Ett normingenjörigt ledarskap

Som normingenjör har jag verktyg att tänka på perspektiv som stöttar min ledarskap och mitt bemötande. Att alltid inkludera mångfald, jämställdhet, att säga ifrån när någon gör ett övertramp, och alltid arbeta etiskt. 

Ledarskapet innebär alltid en förändringsprocess och förändringsledning kräver mod och transparens, att kunna ställa och besvara frågor men även erkänna att vissa frågor har jag inte svaret på ÄN. Att processen att hitta sin väg i nöjesfältet tar tid, att yra runt, gå vilse är också viktigt för att plötsligt upptäcka en helt ny del av nöjesfältet.

Ledare i en verksamhet/organisation oavsett om det är en formell eller informell ledare, påverkar riktningen alltid på något sätt. Normingenjören hjälper verksamheter och stöttar ledarna att undersöka och synliggöra normerna. Varför är det såhär? Varför är det inte så istället?  

Att ta itu med jobbiga känslor kring en arbetssituation, eller någon kollega. 

Att hantera sina rädslor kring ett beslut och våga dela med sina farhågor med andra.

Att utvecklas, lära sig hantera konflikter. Att utforska det okända eller återupptäcka det du har glömt bort och hittar igen på vägen.

Om drivkraft och motivation

Knäckfrågan då: hur motiverar vi oss själva och andra personer som vi jobbar med?

Mitt svar är drivkraften till en förändring. Både en förändring inom sig själv och en förändring i sin omgivning.

Zayera
Författare: Zayera Khan
Kontakt: zayera.khan@addgender.se

Mer från bloggen