Släpp normerna loss – det är vår!

Passa på att slänga ut jämställdhetsplanen och öka takten för inkludering med en digital normplattform

Nu har vi fått testa våra gemensamma oskrivna regler och se hur de fungerar när det fysiska mötet inte längre är normen och våra ekonomiska prioriteringar ställs på sin spets.

Jämställdhetsprojekt planeras om, mångfaldsutbildningar läggs på is och hashtaggen #Agenda2030 ersattes plötsligt med #Covid19. Vad kommer detta betyda för hållbarhet, mångfald och vårt öppna och inkluderande samhälle?

Jag tog Add Gender igenom krisen 2008-2009. Det var hemskt att se hur en viktig fråga som jämställdhet och mångfald inte hade budgetar eller en plats på agendan och därför föll ur prioriteringen. Vi fick på många platser börja om helt från början. 

Jag vill dock tro att vi inte går ner i samma vatten nu som då. Jag är inte den enda företagsledaren med en näsa för hållbarhet som nu ser ett gyllene läge att ställa om.

Kanske står vi inför det bästa läget någonsin att återuppfinna mångfaldsarbetet och ställa om från ett mindre agilt antidiskrimineringsarbete – instängt i en jämställdhetsplan – till att bli mer digitalt och effektivt genom ett normmedvetet strategiskt arbete.

Med andra ord: Det våras för normplattformen!

Låt oss tillsammans bli lösningsfinnarna i dessa utmanande tider!

Fundera på vilka effekter ni skulle kunna skapa om ni nu började jobba mer digitalt med att kartlägga och utveckla företagets oskrivna regler och normer? Hur skulle ni genom digitala mötesrutiner, under denna omställning som görs, kunna bli ännu bättre på att också jobba jämställt? Hur kan ni bli proffs på jämställda interaktioner?

Vi har sedan 1,5 år jobbat i digitala team med normingenjörerna som sitter över hela Sverige. 

Den omställningen gjorde vi av tre skäl: 

  1. När du är liten företagare måste du kunna leda dig själv (eller så blir du egen för att du kan leda dig själv). När du kan leda dig själv då behöver du inte låta din motivation styras av fysiska platser i samma utsträckning, vill du kunna jobba flexibelt, då blir digitala lösningar en nödvändighet.
  2. Vi ville bidra till ett hållbart samhälle genom att minska vårt resande, då behövde vi normingenjörer på många olika platser, eftersom hela Sverige är vår arbetsplats inom ett förhållandevis smalt expertområde.
  3. Vi tror inte att vi kan förändra normer till att bli med jämställda och inkluderande om vi inte förstår oss på hela Sverige. Tätort som glesbygd, industrier som turistnäring. Vi behöver normingenjörer över hela landet av fler anledningar än ekologisk hållbarhet. Social hållbarhet blev målet. Därför har vi fokuserat på att göra vår certifieringskurs till att bli normingenjör så digital som möjligt. Idag ses de blivande normingenjörerna bara tre gånger på ett halvårs lång digital kurs. Fler kan delta som inte bor i Stockholm eller Göteborg. 

Få hjälp av normingenjörerna snabbt och enkelt

Vi har gedigen erfarenhet av digitalt utvecklingsarbete och vi kan hjälpa er att hålla farten i jämställdhets och mångfaldsarbetet . Vi  kan förstå ert nuläge och ge er konkreta verktyg för att nå er potential – helt på distans!

Bland annat kan vi hjälpa er mer:

  • Strukturera upp normarbetet så att det blir enklare att förstå visuellt och därmed att kommunicera på distans och utan tydliga ledare på plats – vår normplattform är en perfekt modell för detta.
  • Digitala mötesrutiner då det kommer till att inkludera fler – jargongen stannar inte på den fysiska platsen. Sexism, rasism och kränkande särbehandling finns även i digitala forum.
  • Uppdatera er policy kring vab och hemarbete så att systemet blir rättvisare  
  • Hitta verktyg för att kompetensutveckla och få råd genom digitala möten och utbildningar av våra normingenjörer.

Ett bra och enkelt steg nu är att du anmäler dig till vår utmaning i att få koll på din normplattform. Senast den 9:e april vill vi veta om du är med!

Klicka här för att läsa mer och anmäla dig: https://fa-koll-pa-er-normplattform.confetti.events/

Tills dess, tvätta händerna!
/ Pernilla Alexandersson med team
Vd och grundare Add Gender AB

Mer från bloggen

Reklamombudsmannen behöver din hjälp!

Frida Stjernholm är Add Genders marknadschef samt ledamot i Reklamombudsmannens Opinionsnämnd (RON). Hon förklarar vad Reklamombudsmannen är, dess uppdrag och hur du gör för att anmäla reklam som du misstänker bryter mot marknadsetiska regler.

Läs mer >>