Normingenjör i sikte – en kursdeltagare berättar

En ny kurs för normingenjörer har just startat! En av deltagarna, förskolläraren Josefine Valmsjö, berättar om sin upplevelse av första mötet och sina förväntningar på den nystartade resan mot certifieringen.

Den 22 augusti 2018 började normingenjörsresan. Den som kommer ta oss uppför backar, till nya höjder och lära oss att flyga i motvinden.

På vår första träff pratade vi om att möta motstånd med öppna armar. Om att välja utmaningen för att vi vet att förändring är möjlig. Och vi upptäckte att vi alla hade gemensamt att vi vill ta oss an dessa utmaningar för att göra världen till en bättre och mer jämlik plats, där normer inte nödvändigtvis krossas utan rekonstrueras.

Det vi behöver utveckla under resans gång, byta med varandra och lära oss om, är verktygen som en normingenjör behöver. De första verktygen jag kunde stoppa ner i ryggsäcken efter den inledande träffen var att se motstånd som en möjlighet till förändring, normingenjörens fältkodex samt de andra deltagarna som delar i ett nytt nätverk.

Jag ser fram emot resten av resan!

Josefine Valmsjö

Mer från bloggen

Freja Buzzi om normkritik i praktiken

Varje termin tar Add Gender in praktikanter, som kommer att bli framtidens experter på arbetsmarknaden inom jämställdhet, mångfald och inkludering. I det här inlägget berättar Freja Buzzi om sig själv och sin praktik på Add Gender.

Läs mer >>

Normkritisk pedagogik – lästips

Hur insatt är du i normkritisk pedagogik? I det här blogginlägget delar certifierad normingenjör Sara Ihlman med sig av några guldkorn i antologin Normkritisk pedagogik- perspektiv, utmaningar och möjligheter.

Läs mer >>

Vilka normer formar er skola, förskola eller fritidshem?

Normplattformen för pedagogisk verksamhet är utvecklad av våra normingenjörer som också är legitimerade lärare och förskollärare. De har sammanlagt 23 års erfarenhet av att arbeta i skola och förskola, och har vidareutbildat sig inom genus och normkritik på universitetsnivå.

Läs mer >>