Kan vi prata om pojkars skolresultat?

Skolan idag är mer digitaliserad än någonsin. Information, uppgifter och lärande sker via digitala skolplattformar och läromedel. Men samtidigt som teknologin utvecklas ser vi att ojämställdheten ökar. Omkring 12% av eleverna når inte gymnasiebehörighet och elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) är överrepresenterade i denna grupp. Dessa elever behöver särskild tydlighet och struktur i sin utbildning. Vi ser också en ökad skillnad mellan pojkar och flickors skolresultat, där flickor är mer stressade medan pojkars studieresultat rasar. Skillnaderna blir bara större.

Detta är inte okej. Vi som jämställdhetskonsulter behöver engagera oss i pojkars utbildning helt enkelt – och vi tror att just deras digitala studiemiljö är en viktig nyckel. Rätt utformade digitala verktyg kan verkligen göra skillnad. De kan underlätta lärandet, förbättra kommunikationen mellan lärare och elever och skapa en bättre arbetsmiljö för lärare genom att minska tiden de behöver lägga på att förklara uppgifter.

Nytt projekt med fokus på pojkars skolresultat

Som vd på Add Gender är jag därför otroligt glad att få dela med mig om ett av våra nya projekt – vilket med ovanstående bakgrund ligger mig varmt om hjärtat. Projektet heter “Elevers digitala arbetsmiljö – en nyckel till pojkars skolresultat och mer jämställd utbildning” och finansieringen kommer från Jämställdhetsmyndigheten. Projektet sträcker sig från september 2024 till september 2025. 

Vi har flera relevanta samarbetspartners i arbetet; Elevernas riksförbund (som är projektägare) samt Begripsam AB som bidrar bland annat med expertis inom kognitiv tillgänglighet och leder kartläggning och utvärdering av den digitala arbetsmiljön. Vi kommer också arbete med skolor, lärare och elever, i Värmdö kommun utanför Stockholm.

Vi vill öka jämställdheten i skolan

Vårt mål är klart: vi vill öka jämställdheten i skolan och minska skillnaderna mellan flickors och pojkars studieresultat, psykiska hälsa och inlärning. För att göra detta kommer vi att utveckla standarder och verktyg som utvärderar och förbättrar elevers digitala arbetsmiljö. Tanken är att skapa en mer begriplig och enhetlig digital lärmiljö där elever kan fokusera på själva lärandet istället för att kämpa med att förstå uppgifterna.

På Add Gender ser vi vår roll som central i att integrera ett jämställdhetsperspektiv i alla delar av projektet. Vår expertis inom jämställdhetsfrågor kommer att säkerställa att de standarder och verktyg vi utvecklar inte bara är kognitivt tillgängliga utan också främjar en mer jämställd utbildningsmiljö.

Projektets aktiviteter

I projektet så kommer Add Gender att:

  • Kartlägga nuläget och identifiera de största jämställdhetsutmaningarna i den digitala arbetsmiljön.
  • Bidra med våra expertkunskaper om hur könsskillnader påverkar elevers upplevelser och resultat.
  • Samarbeta med Begripsam, skolorna i projektet samt projektägaren Elevernas riksförbund, för att planera och genomföra workshops med elever och lärare, med fokus på jämställdhet och kognitiv tillgänglighet.
  • Utveckla en modell för systematisk utvärdering av den digitala arbetsmiljön med särskild hänsyn till jämställdhetsaspekter.

Vårt bidrag till Sveriges jämställdhetspolitiska mål

Jag ser verkligen fram emot att se de positiva effekterna av detta projekt. Genom att sätta fokus på både kognitiv tillgänglighet och jämställdhet hoppas vi kunna skapa en mer inkluderande och rättvis utbildningsmiljö som gynnar alla elever, både flickor och pojkar.

Detta projekt representerar ett viktigt steg mot att uppnå Sveriges jämställdhetspolitiska mål inom utbildning – och det övergripande målet om att kvinnor och män ska ha samma makt att forma samhället och sina egna liv.

Med vänliga hälsningar,

Pernilla Alexandersson
Vd, Add Gender

bild på Pernilla Alexandersson
Författare: Pernilla Alexandersson
Kontakt: pernilla.alexandersson@addgender.se

Mer från bloggen

Normkritisk pedagogik – lästips

Hur insatt är du i normkritisk pedagogik? I det här blogginlägget delar certifierad normingenjör Sara Ihlman med sig av några guldkorn i antologin Normkritisk pedagogik- perspektiv, utmaningar och möjligheter.

Läs mer >>
Normingenjörens verktyg

Kan kryddor bana väg för jämlikhet?

v punkterna i Normingenjörens Fältkodex är ”använd alla dina sinnen”. Det fick den senaste omgången av kursdeltagare verkligen öva sig på. De fick nämligen i uppdrag att hjälpa företaget The Pepper Quest att hitta vägen i Agenda 2030. I april presenterar vi nästa utmaning för 20 hungriga kursdeltagare. Hör av dig med din utmaning, stor som liten!

Läs mer >>