Byggbranschen måste lyckas med en inkluderande attityd

På nyheterna förra veckan kunde vi höra om byggbranschens utmaningar att rekrytera för framtidens behov.

Det är svårt att få ungdomar att utbilda sig till yrken inom byggbranschen och en av anledningarna är “machokulturen” med en förlegad kvinnosyn och rasism fortfarande i vissa fall lever kvar! Dagens ungdomar accepterar inte detta och väljer då att hoppa av utbildningen. Flera skolor har meddelat att de lägger ner programmet i höst.

Enligt Peabs hållbarhetschef kommer detta ge stora konsekvenser i branschen när kompetensen så småningom kommer dö ut då inga nya medarbetare utbildas!

Det gör mig ledsen att höra detta.

Jag vet att innerst inne vill alla människor gå till jobbet och känna sig välkommen, få bidra med sin kunskap, mötas med respekt och en inkluderande attityd. Och den tanken gör mig engagerad!

Jag har arbetat med beteenden och attityder som främjar en god arbetsmiljö sedan 2001 mestadels inom skolan. Men sedan 2011 har jag aktivt arbetat med samverkan inom byggbranschen genom projektets alla skeden.

Ibland är engagemanget svalt bland just yrkesarbetarna till en början, men det tar inte många minuter innan engagemanget är i full gång och vad gör vi då som ökar engagemanget? Jo vi lägger stort fokus på vilka beteenden och attityder som är ok på arbetsplatsen och gör det konkret i vardagen. Som ett exempel diskuteras vad respekt är. Hur visar jag respekt? Hur ger jag feedback på ett respektfullt sätt?  

När vi pratar om vilka beteenden och attityder som är välkomna på vår arbetsplats så skiljer det sig ofta inte mycket från grupp till grupp. Vi skulle egentligen bara kunna ta orden och köra “copy paste” men då försvinner värdet. Värdet är att i grupp reflektera över ordens mening och tillsammans accepterar den gemensamma kulturen på arbetsplatsen.

Jag ser vikten av att prata om beteenden och attityder med sina kollegor och samarbetspartners. Vill ni veta mer och ha stöd i att facilitera vid samtal gällande projektkulturen, jämställdhet, inkluderande normer kontakta gärna mig eller någon annan av oss normingenjörer via Add Gender.

Mer från bloggen

Vilka normer formar er skola, förskola eller fritidshem?

Normplattformen för pedagogisk verksamhet är utvecklad av våra normingenjörer som också är legitimerade lärare och förskollärare. De har sammanlagt 23 års erfarenhet av att arbeta i skola och förskola, och har vidareutbildat sig inom genus och normkritik på universitetsnivå.

Läs mer >>
Normingenjörens verktyg

Kan samtalsträffar med barn skapa en mer jämställd värld?

Ulrika Husmark berättar om hur hon jobbar med att öka medvetenheten om jämställdhet hos barn. ”Nästa termin kommer jag därför att starta samtalsträffar för mina nio- och tioåriga barn och deras kompisar. Mina barn påverkas mycket att sina kompisar och jag tror därför det är viktigt att få med även vännerna på tåget. På träffarna kommer vi varva lekar, charader och värderingsövningar med massage, kortfilmer och samtal.”

Läs mer >>