NOrmplattformen för arbetsplatser

När en normingenjör undersöker en organisation görs det utifrån Normplattformen. Normplattformen är en metod som kompletterar den klassiska affärsmodellen med ett ramverk för jämställdhet, mångfald och inkludering. Genom visualisering hjälper plattformen den anställda, HR och ledning att förstå och samarbeta för inkluderande normer. Och föreslå aktiviteter såväl på kort som lång sikt.  Arbetet sker i samverkan, utifrån organisationens visioner och mål – och i samråd med chefer, ledare och medarbetare. 

Normplattformen innehåller följande sex delar: 

  • Ledarskap och självledarskap: Kartläggning av ledarnas förmåga att utöva och återkoppla på inkludering samt medarbetarnas förmåga att leda sig själva för inkludering.
  • Kunderbjudande och interaktion: Kartläggning av bemötande, kundservice, rykte och arbetsgivarvarumärke samt förmåga att skapa inkludering på mässor och i kampanjer.
  • Kommunikation: Kartläggning av text och bild på hemsida, nyhetsbrev med mera samt av internkommunikation.
  • Verksamhetsstyrning: Inventering av dokument som finns för att styra normer, kartläggning av befintliga medarbetarenkäter, granskning av nuvarande lönekartläggning och likabehandlingsplan.
  • Rekrytering och arbetsgivarvarumärke: Kartläggning av rekryteringsprocesser och rekryteringsannonser, interna personaldokument och karriärvägar, roller/titlar och CSR-arbete.
 

Fikakultur och välbefinnande: Second opinion på värdegrund, kartläggning av jargong och principer, av möteskultur och kick-offer samt av gåvor, konst och symbolik

CTA

  • Kontakta oss
  • Köp testuppgiften
  • Gå en utbildning – Add men to change

Normplattformen för pedagogisk verksamhet

I riktning mot Agenda 2030 och FN:s globala mål för hållbar utveckling vill vi hjälpa er att säkerställa en inkluderande och likvärdig utbildning av god kvalitet och främja ett livslångt lärande för alla. 

Tillsammans kartlägger och undersöker vi de normer och värderingar som präglar er skola. För att samtidigt föreslå konkreta aktiviteter för att ta er framåt.

Normplattformen för pedagogisk verksamhet är utvecklad av våra normingenjörer som också är legitimerade lärare och förskollärare. De har sammanlagt 23 års erfarenhet av att arbeta i skola och förskola, och har vidareutbildat sig inom genus och normkritik på universitetsnivå.

Genom att titta på er verksamhet utifrån Normplattformens sex olika perspektiv skapar ni er en visuell förståelse kring hur verksamhetens arbete för inkluderande normer kan utformas.

  • Undervisning och material: Denna del visar det som sker i klassrummet och val av exempel, läromedel och stoff. Det handlar även om vad som redan existerar underförstått inom undervisningen eftersom det är en del av normen, och vad som behandlas som något särskilt och ovanligt och blir till en temavecka.
  • Kommunikation och interaktion: Här tittar vi på vilka normer som signaleras genom elevernas sätt att kommunicera med varandra, men också vårt sätt att kommunicera och interagera med eleverna och med varandra i personalgruppen. 
  • Demokrati och medbestämmande: Detta handlar om hur både elevers och kollegors medbestämmande ser ut, vem som sätter agendan och avgör vad som ses som relevant eller inte relevant.
  • Kunskap och reflektion: Här handlar det främst om lärarnas men även elevernas kunskaper, möjligheter till självreflektion och utvecklingsprocesser när det handlar om normer, hur de uppstår, och vilka konsekvenser de får för vem som har makt och handlingsutrymme. 
  • Styrning och administration: Ett område som tittar på ledningens prioriteringar, rekrytering, fördelning av pengar och tid. Handlar också om likabehandlingsplan, policys, rutiner, blanketter, klassindelning, betygsättning, läsårsplanering och liknande.
  • Fysisk, digital och social miljö: Denna del fokuserar på sådant som möbleringen och placering i rummen, utemiljön och hur den används. Det handlar om vilka som stort eller litet handlingsutrymme i rummet, på gården, i matsalen, samt på de dolda ytor där inga vuxna ser vad som sker.

CTA

  • Kontakta oss

Utbildningar

Add Men to Change

Är du en man i ledande position som upplever att du saknar verktyg i ditt arbete med jämställdhet? Då är Add Men to Change kursen för dig!

Välkommen till ett nätverk exklusivt för män som vill jobba med jämställdhet. De som deltar har insikten om vikten av jämställdhet i arbetslivet och träffarna ger verktyg för att ta medvetna, inkluderande och affärsinriktade beslut.

 

Ledarskapsprogrammet Add Men to Change löper över ett halvår med tre kunskapsintensiva och lärorika träffar. Under träffarna får du den kompetensutveckling som krävs för att du ska känna dig bekväm med att leda jämställdhetsarbete. Antingen som en del av ditt ledarskap eller i ett mer systematiskt arbete. Med spännande samtal tar vi arbetet till nya nivåer och höjer standarden för Sveriges arbetsliv och näringsliv tillsammans.